17 Ağustos 2012 Cuma

Milliyet Çocuk - Dinozorlar Dergisi Serisi - 1993



Sevgili Murat ile, sanırım yaz başında, çay-muhabbet süreçlerinden bir tanesinde eski dergilere sarmıştık. Abi Hugo'nun dergisi var, Dinozorlar var diyorduk, daha bir sürü de saymıştık tam hatırlayamadım, ki hemen çok sevdiğimiz Devr-i Alem Sahaf'a doğru yola koyulduk. Bir iki birşey aldıktan sonra şansımızı deneyelim dedik ve dergileri sırayla çok sevgili Ayhan Bey'e sorduk var mıdır acaba diye. Dinozorlar ve Hugo'nun eski dergilerini bulmamızla oracıkta mest olmamız bir oldu, hemen dergileri rezerve ettik. Pink Martini konseri öncesi Murat sağolsun hepsini alıverdi. Konserden sonra eve gelip bir dergiye göz attım genel olarak; Zaman Makinesi diye birşey varmış ona karar verdim. Patır patır zihnimdeki unutulmuş anılar gözümün önüne döküldü resmen.

Doksanlı yılların başında İstanbul'a taşındığım (sürüldüğüm) zamanlar genelde apartmandaki yaşıtlarımla oynardım. Yapacak çok birşey olmuyordu, zaten apartman önüne çıkmaktan başka birşey yapamıyorduk, onda da seksek, yerden yüksek, ip atlama, birdir bir gibi şeyler oynuyorduk. Bir yandan da televizyondaki kült çizgifilmleri izleyip, onların muhabbetlerini döndürüyorduk. He-Man ve She-Ra VHS kasetlerim hala biryerlerde durması gerekiyor hatta. Yapacak çok şey oluyordu aslında, transformers bir aracım olduğunu hatırlıyorum, yeşil harç aracıydı, kuzen MCan'da ninja turtles seti vardı, arabası falan vardı kocaman, onunla aklımız çıkardı, bir de C64 vardı o zaman, onunla iyi vakit geçiriyorduk. 

Sonra birşeyler oldu, Jurassic Park filmi çıktı 1993'te, kendimizi kaybettik. T-Rex, Raptor, Triceratops gelince hayata diğer şeyler pek sarmaz oldu. Gazeteden filmin afişleri kesilir, dinozorlarla ilgili ne varsa toplanırdı. Sonra Milliyet Çocuk çok akıllıca bir hareket yaptı ve Dinozorlar dergisini bastı. 



Dinozorlar dergisi aslında yabancı 'Dinosaurs!' adlı derginin Türkçeye çevrimi. Segdwick Jeoloji Müzesi desteği ile geçmişin devlerini keşfetmek için çocuklara yönelik harika bir eğlence ve eğitim dizisi. Dergide Dinozor Dünyası, Zaman Dedektifi, Gözlemcinin Rehberi, Resimli Tarih, Kimlik Kartı (Favorimdi), Uzmana sorular, Geçmişin Devleri ve Dino Test gibi farklı köşelerle çocuklara en anlayabilecekleri seviyede (ve aslında arada gayet detaylı ama akıcı) Dinozorlarla ilgili canlı anlatım, arkeolojik kazı verileri, Dinozor devrinin iklimi ve özellikleri gibi konular ve bu konuların çevresinde gezinen detayları aktarıyor. 



Bunun yanında derginin 2 tane mükemmel özelliği var. Bunlardan ilki o hafta aklımızı başımızdan alan 3-B gözlükler. İlk sayıyla birlikte verilen T-Rex şeklindeki gözlüklerde orta sayfada yer alan dinozorların 3 boyutlu resimleri benim için mükemmel bir zevkti. Siyah beyazımsı olan resimler beni daha bir o zamanlara götürür, o atmosfere daha da bir sokardı. 



Diğer bir mükemmel özelliği ise derginin başından itibaren verilen fosforlu T-Rex iskeleti ve üzerine monte edilen derisiydi. İskeleti de derisi de ayrı bir müthişti, iskeletin fosforlu olması hem gün içinde masa üzerinde müthiş bir biblo olmasına yarıyordu, hem de gece ayrı bir şölen yaşatıyordu. T-Rex'in derisi verildikten sonra hevesimiz kursağımızda kaldı, zira bende ve (eminim) birçok çocukta maalesef maket boyası yoktu. Dergide gösterilen harkulade boyanmış T-Rex'in yanında salt yeşil kalan bizim T-Rex'lerin başında adeta hüznü tatmıştık. 

93', İstanbul, Dinozorlar Dergisi ilk sayısı zevkini tadarken.
Uzun zamandan sonra Dinozorlar dergisini görmek eskilerden birçok hatıranın tekrar hortlamasına neden oldu, bu kesin. Bunun dışında dergiyi tam 20 sene sonra tekrar okumak, değişik bir bilinçle tekrar incelemek çok lezzetli bir deneyim. Eğer önceleri bu dergiyi okumuşsanız, ne yapın ne edin, bir şekilde edinin seriyi. 




8 yorum:

  1. Merhaba,

    Dinozorlar Dergisi ile ilgili araştırma yaparken sizin blog'unuza denk geldim. Kendi blog'umdaki Jurassic Worls yazımda bu yazınıza referans vereceğim. Bahsettiğiniz C64, Milliyet Kardeş, Dinozorlar, VHS çizgi filmler konularında da epey ortak noktamız varmış. Beni alıp geçmişe, çocukluğuma götürdüğünüz için teşekkürler. Blog'unuzu takip edeceğim.

    Selamlar,

    Ufuk

    YanıtlaSil
  2. Ne mutlu. Blog'a yazmyoruz gibi artık, ama facebookta Pagan Çeşmesi'ne bekleriz. :)

    YanıtlaSil
  3. Benim gibilerde varmış :) Aynen yazıda anlatılan gibiydim...

    YanıtlaSil
  4. Çok güzel anı paylaşmissiniz çok beğendim 90lı yıllarda dinozor furyası çok vardi milliyet çocuk dinozor dergilerini her sayısını aldiğimda çok mutlu olurdum bide bunların benzeri bir dizi vardı 90li yılların ortalarında yayınlanırdı land of the lost 1991 diye dinazor dizisi vardi hatırlayan varmidir

    YanıtlaSil
  5. Vay be bana babam almıştı tüm kemikleri toplamış birleştirmiştim ve gece yatarken kendi yaptığım şeyden korktuğumu hatırlıyorum 5 yaşındaydım

    YanıtlaSil
  6. İlkokuldayken dinazorlar dergisini alabilmek için kilometrelerce ilçe merkezine yürürdüm. Biriktirdiğim para her ay dergi almama yetmezdi ve o t-rex maketini asla tamamlayamamıştım hep içimde bi ukde olarak kalmıştır :-) maketin tam halini görebilmek icin mahallenin durumu yerinde olan çocuğunun evine gitmiştim. benim icin inanılmaz bir andı. Saatlerce izlemiştim elimle kapatıp fosforunu görmeye çalışmıştım. Ne güzel günlerdi. Eşime bu anımı anlatırken maketi göstermek için araştırınca burada gördüm tekrar içim bir tuhaf oldu :) teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk sayısını alabilmiştim sadece. Onu da kardeşimin de harçlığına el koyarak ancak denkleştirebilmiştim. Tabi diğer sayılar bu yüzden yalan oldu alamadım ve o maketi ben xe tamamlayamadı. Benim de içimde kalmıştır hep.

      Sil
  7. Maketi biryerlerden satın almak mümkün mü acaba

    YanıtlaSil