12 Ocak 2012 Perşembe

Margin Call

Margin Call




Tanıdık olmadığımız yönetmen J.C. Chandor'un pek de tanıdık olmayan filmi Margin Call. Kevin Spacey ve Zachary Quinto başrolde olunca ilgimi çekmişti benim de. Fragmanından hiçbirşey anlamadıysak da yine de bir şans verelim ve izleyelim dedik.

Efendim, olaylar gerçek bir olaydan esinlenme aslında. Yatırım bankacılığı yapan bir süpersonik şirketin akşam iş çıkışı sonrası bir risk yönetimi elemanının bulduğu bir algoritma yanlışı ile başgösteren finansal krizin gerçek zamanlı seyrini izliyoruz. (Çok uzun cümle oldu, benim de aklım karıştı, ama öyle arkadaşım filme kafa basmıyor.)



Çok karışık ve aslında bir o kadar da sıkıcı olan konuya yapılması gereken aslında birçok iş var ki, biz de filmden zevk alalım. Öncelikle yönetmenliği ben gayet başarılı ve yerinde buldum. Anlatılmak istenen zor bir konu, bu yüzden filmde sürekli patronlardan 'Bana bunun İngilizcesini anlatır mısın?' gibi replikler duyuyoruz, bu şekilde 3.5 dakika boyunca bir elemanın anlattığı algoritmayı biz de sokaktan geçen vatandaş olarak 'daily life' mealini alıp anlıyoruz. Evet her yerde bu oluyor, bu da bazen can sıkıyor; 'Lan bi biz de görseydik neler oluyomuş bitiyomuş, o monitorü bi de bize çevirin be!' dediğim oldu benim, sürekli mealleri yemekten. Ama yine de ne çok karışık, ne de çok salağa anlatır gibi vermiş bize Chandor abi, takdirimi kazandı bu yüzden.

Görüntü yönetmenliği de bence iyiydi, beyaz-mavi-siyah tonlarının ağırlıklı olduğu ofis boğumu ve gerilimini sürekli hissediyordum ben izlerken. Setler zaten ofis, çok uğraşmaya gerek yok, işin güzel yani film akşam sekiz - öğlen 12 arasında geçtiği için çoğunlukla ışıkları açık bırakılmış boş ofisler ve gece toplantıları görüyoruz. Müthiş heyecan ve gerilim kattı bu bana izlerken, güzel süblimine birşey yakalamışlar diye düşünüyorum.

Soundtrack bazı yerlerde klip havasına girse de, ambiyans müzikleri ile ofis toplantıları sahnelerinin gerilimini kat kat arttırmıştı. 

Bunun dışında başta Kevin Spacey (bayılıyorum.) olmak üzere, Zachary Quinto, Jeremy Irons ve özellikle yeni  zamanlardaki favorim Paul Bettany süper iş çıkarmışlar. Ofis geriliminde aslında yapman gereken çok birşey yok, ama işten anlamayan, sadece masa başı işi yapan patron, onun patronu, onun elemanı rolleri bence gayet doğal ve mesafeli olmuş, bu benim en beğendiğim özelliği oldu genel oyunculuğun. Anlatamadığımın farkındayım, filmi izleyenler ne demek istediğimi anlayacaklar ama. Kişisel artı bir not: Demi Moore müthiş bir Risk Management Officer olmuş, bayıldım, ayıldım tekrar bayıldım. 

Sade işleyişi ile Ofis gerilimini bence çok güzel veren bir yapım Margin Call. İnternette okuduğum çoğu kritiğe çok katılmadım, ama yine takdir öznel efenim. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder