26 Ocak 2014 Pazar

Barış Manço'dan Müzikal Ziyafet

 Barış Manço ne sıklıkla aklınıza geliyordur? Belki arada sırada bir radyoda bir şarkısına denk geliyorsunuzdur, ya da Kim Milyoner Olmak İster'de sesli soruda çıkmıştır da orada duymuşsunuzdur. Belki bir şarkıcı yeni albümünde Barış Manço'nun bir şarkısını yorumlamıştır, ya da müziğini kullanmıştır (benim en son bildiğim Replikas'ın Biz Burada Yok İken albümünde Ölüm Allahın Emri vardı). Belki bazılarınız çok da sevmezdiniz kendisini. "Gülpembe" güzeldi, "Anlıyorsun Değil mi?" hoştu ama Ayı diye şarkı mı olurmuş? Ya da bazılarınız benim gibidir. Ben çok severim Barış Manço'yu. Kasetli günlerde hemen hemen bütün albümleri vardı, döndürüp döndürüp dinlerdim. Arabayla yolculuğa çıkacağımız zamanlarda bu sefer hangi kasetleri alayım diye bakardım. Hele "Sahibinden İhtiyaçtan" ı bulduğum vakit annemleri bıktırana kadar üst üste dinlemiştim. Tüm albümleri var sanıyordum ama "Nane Limon Kabuğu" nedense hiçbirinde yoktu. Pek çok şarkısı gibi "Nane Limon Kabuğu" da en sevdiğim şarkılarından biriydi, "Sahibinden İhtiyaçtan" ile 4-5 şarkı daha en sevdiğim şarkılardan oluvermişti.


Yakın zamanda sevgili Süheyla, "Türkiye'de Saykodelik Yıllar" kitabının yazarı Güven Erkin Erkal ile yaptığı röpörtajı paylaştı bizimle. Eh, Türkiye'de Saykodelik yıllar deyince akla gelen ilk isimlerden birinin Barış Manço olması su götürmez, zaten kitabın kapağında da Barış Manço, Cem Karaca ve Erkin Koray var. Ben de son zamanlarda, özellikle ders çalışırken Barış Manço'nun sözsüz şarkılarına sardırdım. Daha doğrusu müzik çalarım şarkıları karıştırırken bir tanesi denk geldi, o denk gelmeden beri dönüp dolaşıp yine aynı şarkıları dinliyorum. Paylaşmak güzeldir dedim, buraya da koymaya karar verdim. Her şarkıyla, her seferinde kendisine bir kez daha hayran olmamak elde değil.

İlk önce paylaşacağım şarkılar, Barış Manço'nun geleceğe yolculuklarını kapsıyor. Tam ne tür bir düşünceyle bestelenmiş şarkılar emin değilim. Acaba geleceğin bilimkurgusal dünyasını hayal ederek mi besteledi bu 3 şarkıyı, yoksa dünyada müzikteki gelişmeleri takip ederek mi canlandırdı kafasında orasını bilemiyorum. Müziklerde hafif bir uzay yolu havası sezmemek mümkün değil gibi, "ışınla bizi Scotty!" efektleri hissettiriyor kendini ara ara. Özellikle son şarkı 2025'in başında baya uzaylılarla ilk karşılaşma yer alıyor. Peki şarkılar kendi içlerinde nasıl ayrıldılar? Neden 2023, 2024 ve 2025? Ya da öylesine denk mi geldi? Şarkıları 1973-1974 ve 1975'te bestelemiş, "bundan yarım yüzyıl sonrası işte" diye düşünmüş olması mümkün mü? 




Barış Manço'nun "Lahburger" şarkısından bahsetmiştik daha evvel. O şarkıda Lahmacun ve Hamburger karşılaştırması yapıyor, en sonunda ikisinden de vazgeçemeyerek ironik bir Türkiye portresi çiziyordu. Peki aşağıda yer alan "Hamburger" bu şarkıda Hamburger'in anlatıldığı kısma mı denk düşüyor? İki şarkı arasında bir bağ var mı, kim bilir. Benim ekleyeceğim şu ki "2025 son yolculuk" ve "Hamburger" aynı albümde, "Sözüm Meclisten Dışarı" da yer alıyorlardı (Hatta Cacık da oradaydı). Çocuk aklı, o zamanlar enstrümental şarkılar çok ilgi çekici gelmiyordu bana. Ezberleyip söyleyebileceğim bir nakarata ihtiyacım oluyordu, sırf müzik olunca sanki güftesini yapmaya üşenmiş gibi geliyordu. 


Son paylaşacağım şarkıyı büyük ihtimalle hepimiz biliyoruzdur. Barış Manço'nun ölümünün hemen sonrasında o sıralar hazırlamakta olduğu "Mançoloji" albümü tamamlandı ve yayınlandı. Albüm, hayranlarının fikirleriyle belirlediği 2 kasetlik en sevilen şarkılarından oluşuyordu. Albümün yeni olan, bu albüm için bestelenmiş tek şarkısı 2. kasedin son şarkısı "40. yıl" idi. Sanıyorum ki müzik hayatının 40. yılını kutluyordu Barış Manço bu şarkı ile. Bestelediği, hayal ettiği şarkı bu muydu, ömrü yetseydi bu şarkıya söz de yazacak mıydı, yoksa böyle enstrümental olarak mı sunacaktı bize bu kısımlar meçhul. Önemli olanı da zaten bize böyle enfes bir şarkı ile veda etmiş olması.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder